Isnin, 18 November 2013

Benarkah alam ini berbentuk trompet ????

Sebelum datangnya kiamat, apakah yang dilakukan oleh malaikat Isrofil ? Malaikat Isrofil adalah malaikat yang tugasnya meniup sangkakala dan termasuk dalam senarai 10 malaikat yang wajib diketahui. Mungkin ada yang terfikir malaikat Isrofil itu seperti seniman yang mengelapkan trompet  sebelum diberi arahan untuk meniupnya di atas panggung. Sebenarnya bagaimanakah bentuk trompet yang di panggil sangkakala malaikat Isrofil tu….
Enam tahun yang lepas, sekumpulan ilmuwan yang dipimpin oleh Prof. Frank Steiner dari Univeriti Ulm, Jerman telah melakukakan kajian terhadap alam semesta untuk menemukan apakah bentu sebenar alam semeta ini kerana pendapat umum mengatakan bahawa alam semesta ini berbentu bulat atau ada pendapat lain mengatakan bentuknya mendatar saja.

Menggunakan peralatan canggih milik NASA yang bernama “ Wilkinson Microwave Anistrophy Prob (WMAP), mereka mendapat keputusan yang amat membingungkan kerana menurut hasil penelitian tersebut alam semesta ini ternya berbentuk trompet.

Menurut beliau alam semesta berbentuk trompet ini terbahagi 2… bahagian hujung belakang trompet merupakan alam semesta yang tidak boleh dilihat dan diamati….manakala bumi, planet dan seluruh sistem tatasuria berada di bahagian depan iaitu di bahagian corong trompet. Untuk lebih jelas sila lihat gambar dibawah…


Sekarang korang boleh bayangkan tak bagaimana corong sangkakala ini yang dihalakan ke alam semesta yang kita duduki sekarang. 

Bentuk Alam Semesta

Di dalam kitab Tnbihul Ghafirin, JIlid 1 hal 60, ada sebuah hadis panjang yang menceritakan tentang kejadian kejadian kiamat yang menarik dan perlu kitaperhatikan,,,

Dari Abu Hurairah ra, Rasullullah bersabda yang bermaksud…

“ Ketika Alla telah selesai menjadikan langit dan bumi, Allah menjadikan sangkakala dan diserahkan kepada malaikat Isrofil, kemudian ia meletakkan di mulutnya sambil melihat ke Arasy

Saya bertanya : “ Ya Rasullullah apakah sangkakala itu…? “

Jawab Rasullullah : “ Tanduk dari cahaya “

Saya bertanya : “ Bagaimana besarnya ?

Jawab Rasulullah : “Sangat besar bulatannya, demi Allah yang mengutusku sebagai Nabi, besar bulatannya itu seluas langit dan bumi, dan akan ditiup hingga tiga kali. Pertama : Nafkhatul faza’ (untuk menakutkan). Kedua : Nafkhatus sa’aq (untuk mematikan). Ketiga: Nafkhatul ba’ats (untuk menghidupkan kembali atau membangkitkan).”

Kalimat seluas langit dan bumi dapatlah kita fahami sebagai ukuran yang meliputi atau mencakupi seluruh ilayah langit ( sebagai lambang alam ghaib )dan bumi ( sebagai lambing alam nyata ) dengan kata lain bulatan trompet itu melingkari dan membentang dari alam nyata hingga alam ghaib.

Dan Allah ada menyatakan kehebatan sangkakala malaikat Isrofil itu mlelalui surah An Naml ayat 87..

“Dan pada hari ketika terompet di tiup, maka terkejutlah semua yang di langit dan semua yang di bumi kecuali mereka yang di kehendaki Allah. Dan mereka semua datang menghadapNya dengan merendahkan diri.”

“Pada saat tergoncangnya bumi, manusia bagaikan orang mabuk sehingga ibu yang mengandung gugur kandungannya, yang menyusui lupa pada bayinya, anak-anak jadi beruban dan setan-setan berlarian.”

Ok sekarang aku nak korang fikirkan…kalo sangkakalanya dah sebesar itu bagaimana dengan malaikat yang akan meniupnya….dan kalo malaikat yang meniup sangkakala sebesar itu bagaimana besarnya Tuhan yang mencipta malaikat itu…Allaha hu Akbar…Allah maha besar…besar - besarnya.

Wallahua'lam Bisshowab.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan