Jumaat, 22 November 2013

7 Doraemons dari serata dunia

Sapa yang tak kenal Doraemons...kebanyakan kita membesar dengan Doraemon... Nobita... Sizuka... Suneo dan Giant. Tapi tahukah korang bahawa Doraemons juga mempunyai rakan - rakan lain dari jenisnya di bumi. Mereka bertebaran di serata dunia...jom kita berkenalan 7 daripadanya...
1.Dorarinyo


  Dorarinyo
Asal Negara : Brazil
Warna: Hijau Muda
Kemampuan: Pandai bermain bolasepak
Kelemahan : Pelupa
Nama Dalam Bahasa Jepun :ドラリーニョDora Rinyo .  
Dalam Bahasa Inggeris : Dorarinho
Makanan kesukaan : Dorayaki Plus Sos Tabasco
Hubungan Istimewa : Tidak Ada ( atau Tidak diketahui )
Letak Alat Ajaib : Diambil oleh Pasukan Minidora

Ia adalah salah satu Robot Dora dari The Doraemons ini . Dia tinggal di Brazil bersama Nobinyo . Daripada 7 dora - dora ini , dia adalah Robot Dora yang paling susah sejak sekolah latihan robot. Sesiapa yang memberi tugas kepada Dorarinyo , dia pasti akan lupa . Tapi dia juga pintar dalam permainan bolasepak. Dia juga orang yang selalu terlambat melakukan sesuatu. Dorarinyo dan Doramed adalah dora yang tidak mempunyai hubungan istimewa dengan sesiapa , walaupun ia sering berkawan dengan beberapa ekor kucing lain. Dia menggunakan pasukan Minidora untuk mengambil alat ajaibnya . Pada kisah " Minidora Jadi Banyak " , dikisahkan ia lupa mematikan cermin pengganda Minidora sehingga Minidora menjadi beratus - ratus. Selepas semua masalah berakhir , ia berjanji untuk tidak lupa mematikan cermin tersebut, namun pada malamnya ia tetap lupa sehingga Minidora kembali menjadi banyak .

 2.Doranichov


Doranichov
Asal Negara: Rusia
Warna: Abu -abu
Kemampuan: Dapat Berubah Wujud Menjadi Serigala & Mampu Menyemburkan Api
Kelemahan : Tidak boleh bercakap )
Nama Dalam Bahasa Jepun :ドラニコフ, Doranikofu
Makanan Kesukaan : Tidak diketahui
Hubungan Istimewa: Nina
Letak Alat Ajaib : Scarf 4 Dimensi

Ia adalah salah satu Robot Dora dari The Doraemons ini . Dia tinggal di Siberia , Rusia sebagai pelayan rakyat. Dia dan Wang Dora adalah Dora yang mempunyai hubungan istimewa tidak dengan kucing. Dia tidak boleh bercakap dan hanya menderam seperti serigala ( contohnya: " Grrrrr "). Sebab , dia adalah Robot yang mempunyai kekuatan serigala seperti yang asal, yang membuatnya boleh berubah menjadi Super Wolf adalah ketika dia melihat benda berbentuk bulat . Berlawanan dengan Dora The Kid yang diandaikan sebagai Dora Paling Ekspresif , dia adalah Dora yang Paling Tidak Ekspresif , Dia tidak mempunyai ekspresi muka, misalnya disaat keadaan sedang genting dan semua temannya panik , ekspresinya tetap tenang seolah tidak ada apa- apa yang berlaku. Biasanya ia mengeluarkan bola untuk mengubah dirinya sendiri menjadi serigala , dan meminum sebotol sos cili untuk mengeluarkan api. Kemungkinan dia adalah dora kedua yang terpintar dalamThe Doraemons setelah Wang Dora , dan sering bersaing dengan Dora The Kid . Scarf yang menutupi mulutnya adalah Scarf 4 Dimensi yang digunakan untuk mengambil alat ajaibnya .

3.El Matadora


El Matadora 

Asal Negara: Sepanyol 
Warna: Merah 
Kemampuan: Sangat Kuat 
Kelemahan : Selalu Tidur Siang & Terkadang Bodoh 
Nama Dalam Bahasa Jepun :エル·マタドーラEru Matadora 
Makanan Kesukaan: Apa Saja Yang Dijual Ditokonya 
Hubungan Istimewa: Carmen 
Letak Alat Ajaib : Poket 4 Dimensi

Ia yang biasa dipanggil Matadora adalah salah satu robot Dora dari The Doraemons ini . Dia tinggal di Sepanyol dan bekerja sebagai pelayan di Kedai Gyudon . Ia mempunyai hubungan yang istimewa dengan anak pemilik kedai itu , Carmen . Dia adalah Robot Dora yang terkuat diantara teman - temannya . Dia bernama Matadora kerana ia seorang Matador di Sepanyol. Dia juga merupakan Dora Super Hero yang paling popular di Sepanyol. Ia cukup terkenal akan kekuatannya melawan kejahatan yang berlaku di Sepanyol . Yang tahu wujud sebenarnya dari Dora Super Hero hanya keenam rakan-rakannya dan Carmen . Dia juga sering dipercayai temannya walaupun kadang - kadang bodoh. Dia mempunyai kebiasaan yang sama seperti Nobita, iaitu tidur siang. Dia memakai beg 4 dimensinya untuk mengambil alat ajaibnya , seperti Doraemon.

 4.Wang Dora


Wang Dora
 Asal Negara: China 
Warna: Oren 
Kemampuan: Sangat Cerdas, Penemu Dadah, Ahli Hukum dan Kung Fu. 
Kelemahan : Lemah Terhadap Wanita Cantik 
Nama Dalam Bahasa Jepun :王 ドラ, Wan Dora 
Makanan Kesukaan: Dorayaki plus Rayu 
Hubungan Istimewa: Mimiko
 Letak Alat Ajaib : Lengan Baju 4 Dimensi

Ia adalah salah satu Robot Dora dari The Doraemons ini . Dia tinggal di China untuk membenteras para penjahat di China . Daripada 7 dora - dora ini , dia adalah Robot Dora yang terpintar sejak sekolah latihan robot, dan saingannya hanya Dorami , adik biologi Doraemon. Di China , dia terkenal akan kemampuan kungfunya yang hebat. Ia juga seorang yang berfikir realistik dan idealis , dan dia adalah Dora yang paling jarang berbuat bodoh kedua dari semua temannya ( Doranichov adalah yang pertama alias yang paling atau sangat jarang berbuat bodoh) . Ia juga Dora yang baik dan tidak bertindak secara melulu dan terburu -buru seperti Kid atau Matadora , dan ia sentiasa bersedia untuk menjelaskan hal-hal yang temannya tidak faham. Namun, dia mempunyai kelemahan. Iaitu, tidak boleh melihat perempuan cantik . Dia adalah jaguh dalam pertarungan yang menggunakan otak. Seperti Doranichov , ia adalah Dora yang mempunyai hubungan istimewa tidak dengan kucing , namanya Mimiko . Dia menggunakan Lengan Baju 4 dimensinya untuk mengambil alat ajaibnya .

 5.Dora the Kid


 Dora The Kid 
Asal Negara: Amerika Barat 
Warna: Kuning 
Kemampuan: Sangat Pandai Menembak & Kuat 
Kelemahan : Takut Terhadap Ketinggian & Keras Kepala 
Nama Dalam Bahasa Jepun :ドラ·ザ·キッドDora Za Kiddo 
Makanan kesukaan: Dorayaki plus Mustard 
Hubungan Istimewa: Dorami 
Letak Alat Ajaib : Topi 4 Dimensi

Ia yang biasa dipanggil Kid adalah salah satu Robot Dora dari The Doraemons ini . Dia tinggal di Amerika Barat dan bekerja sebagai polis / sheriff di daerah setempat. Daripada 7 Dora - Dora ini , Kid adalah Robot Dora yang hiperaktif alias paling aktif dan selalu siap bergerak, boleh buat apa saja, sangat bijak ( walaupun kadang - kadang bodoh) dari yang lain-lain . Kid juga kemungkinan adalah yang ketiga terpintara dari The Doraemons , setelah Wang Dora dan Doranichov . Cuma dia gayat dan takut kepada ketinggian. Kid juga berperawatakan lucu, dan mampu menyegarkan suasana disaat semua robot rakan - rakannya sedang muram . Namun , Kid juga adalah Dora yang paling sering bertengkar dengan Dora lain ( dan yang paling sering bertengkar dengannya adalah Matadora ) . Kid menjalin hubungan istimewa dengan Dorami , adik perempuan Doraemon. Kid biasanya memanggil Dorami dengan sebutan " Si Cerewet ", kerana Dorami pada dasarnya adalah robot kucing yang cerewet. Kid sangat pandai menembak, dan ia sangat dipercayai untuk menjadi sheriff dikotanya di atas kemampuannya . Topi khas orang Amerika Barat yang dipakainya adalah Topi 4 Dimensi untuk mengambil alat ajaibnya .Pakaian yang dipakainya adalah mencerminkan seorang koboi, dan ciri khas utamanya adalah topi koboi yang dipakainya , sekaligus topi itu adalah letak alat- alat ajaibnya 

Ia juga selalu memegang senapang ditangan kanannya disaat sedang bertugas sebagai sheriff dan senapang tersebut (entah bagaimana) akan selalu ada ditangannya apabila ada sesuatu yang gawat . Ia memakai scarf kecil berwarna biru yang digantungkan dilehernya dan dijuntaikan kedepan dadanya , dengan simbol bintang ditengahnya . Ia memakai vest yang berwarna merah - putih, serta sebuah ikat piggang . Dilengkapi dengan seluar panjang putih dan sepasang kasut koboi.

 6.Doramed Generasi ke 3


Doramed 
Asal Negara: Asia Barat 

Warna: Hijau Tua 
Kemampuan: Ahli Sihir & Dapat Berubah Menjadi Raksasa 
Kelemahan : Takut Terhadap Air & Panas Baran
Nama Dalam Bahasa Jepun :ドラメッド Ⅲ 世Dorameddo San Sei Generation 
Makanan Kesukaan: Dorayaki plus Freeze Dry
 Hubungan Istimewa: Tidak Ada ( atau Tidak diketahui ) 
Letak Alat Ajaib : Lampu Jin 4 Dimensi

Ia yang biasa dipanggil Doramed adalah salah satu Robot Dora dari The Doraemons ini . Dia tinggal di Asia Barat untuk membantu masyarakat yang di dalam kesusahan. Daripada 7 Dora - dora ini, Doramed adalah satu- satunya yang paling takut terhadap air tetapi dia mempunyai kekuatan sihir yang amat hebat. Dia juga boleh menjadi besar setiap kali ia marah. Semakin besar amarahnya , semakin besar pula saiz badannya. Namun , kemampuannya untuk membesar seperti raksasa sering kali disalahartikan oleh teman-teman doranya . Ia seringkali dipukul agar marah agar rakan-rakannya dapat terselamatkan pada situasi tersebut, walaupun memang untuk alasan yang bagus. Dia juga kalah dan terpesona dengan perempuan cantik yang sedang kesusahan. Namun , belum diketahui dengan siapa ia mempunyai hubungan istimewa. Yang menarik, ia menggunakan Lampu Jin 4 dimensinya untuk mengambil alat ajaibnya .

Ia memakai pakaian seperti yang dipakai Aladdin , iaitu sebuah topi bulat yang menutupi sebahagian kepalanya, serta sebuah hiasan kecil diatasnya . Ia memakai pula baju dalam berwarna putih dengan corak putih - merah, serta sebuah jubah panjang berumbai -rumbai dibahagian dada dan tangannya. Ia memakai juga seluar putih panjang dan dilengkapi dengan sebuah kasut melengkung keatas, persis seperti yang dipakai Aladdin . Miainyanya unik dan boleh dibilang satu- satunya, iaitu misai mengumpul ( seperti Dorarinyo ) dan keatas, serta berbentuk seperti tanda cek.


Itulah dia rakan - rakan Doraemons dari seluruh dunia tapi tak termasuk Malaysia...agak - agaknya kalo ada dora untuk Malaysia bagaimana agaknya rupa dia...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan