Selasa, 12 November 2013

Asal - usul Ultraman



K seperti yang dijanjikan aku akan ceritakan serba sedikit tentang asal usul makhluk bernama ultraman ni. Ultraman zaman Showa berasal dari planet Nebula iaitu M78 yang di panggil “ Land Of Light” ( Tanah Cahaya ). Jarak planet M78 dengan bumi adalah lebih kurang 3 juta tahun cahaya.  Ceritanya ultraman ni dulunya adalah makhluk seperti manusia di bumi kemudian dalam 200 ribu yang lalu ada sebuah nebula ( planet ) yang sejajar dengan tata surya planet ini meletup…dan M78 di ambang kehancuran dan kegelapan.

Pada masa itulah seseorang yang dipanggil Ultra Elder telah mencipta sebuah matahari yang bernama Plasma Spark dan mengembalikan keamanan di Planet Ultra tetapi Plasma Spark telah memancarkan radiasi bernama Differation Ray yang mempunyai kesan yang amat besar pada penghuni Tanah Cahaya. Apabila terkena radiasi tersebut mereka telah berevolusi menjadi raksasa yang mempunyai kekuatan dan kelebihan. Mereka inilah yang digelar sebagai ultraman.




 Land Of Light atau Tanah Cahaya

Kira-kira 30 ribu tahun yang lalu, pasukan raksasa dari Bangsa Empera  telah menyerang Planet Ultra, tetapi para Ultraman berhasil memenangi  peperangan tersebut. Sejak saat itulah, dibentuk Space Garrison atau Pasukan  Pelindung Galaksi. Para Ultraman bersumpah akan melindungi alam semesta  dengan kekuatan mereka. Pemimpin pasukan adalah Ultra Father bersama isterinya Ultra Mother. Ultraman Taro adalah anak mereka. Semua Ultraman Zaman Showa adalah anggota Space Garrison. Ketua komandernya adalah Ultraman Zoffy yang merupakan cucu kepada Ultraman King. Ultraman lain seperti Ultraman Hayata, Ultra Seven, Ultraman Jack, dan Ultraman Ace adalah adik dari Ultraman Zoffy.



Ultraman Leo dan Ultraman Astra

Tetapi ada juga ultraman yang bukan berasal dari Planet Ultra seperti Ultraman Leo dan adiknya Ultraman Astra …mereka berasal dari planet L77. Namun planet L77 telah diserang oleh raksasa kembar berbangsa magma bernama Red Gillas dan Black Gillas. Seluruh penghuni planet L77 telah musnah dalam serangan itu. Namun Ultraman Leo dan adiknya Ultraman Astra berjaya melepaskan diri. Pada waktu itu Ultraman Astra telah ditangkap oleh Bangsa Magma ….manakala Ultraman Leo terdampar di bumi.  Akhirnya Ultraman Astra telah diselamatkan oleh Ultraman King dan dipertemukan semula dengan abangnya Ultraman Leo. Mereka kemudian diambil menjadi anak angkat oleh Ultra Father dan Ultra Mother dan menetap di planet M78.

Ultraman Zearth pula berasal dari planet Z45, ia berjarak 2.999.000 tahun cahaya dari bumi. Nama lainnya adalah The Land of Pikari, ertinya Negeri Sekejap Cahaya.

Ultraman zaman Heisei pula ada yang berasal dari bumi…kononnya sebelum manusia  hidup di bumi…ultraman terlebih dahulu menempati bumi ini. Namun kehidupan mereka musnah kerana ultraman – ultraman jahat di antara mereka. Ultraman – ultraman masa lalu ini pun menjadi batu. Ultraman yang di katakan berasal dari bumi antaranya ialah Ultraman Dyna.

Lepas ni kalo ada masa kita akan berkenalan dengan Ultraman Zaman Showa k...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan