Ahad, 1 Disember 2013

Rahsia pedang Damascus terbongkar !!


Teknik pembuatan pedang damaskus ini begitu rahsia sehingga hanya beberapa keluarga pandai besi di Damascus saja yang menguasainya. Ini juga yang menyebabkan teknik pembuatan pedang Damascus akhirnya punah.Sehingga kini teknologi pembuatan besi yg paling canggih sekali pun belum mampu membuat pedang yg lebih tajam dari pedang damaskus.


 Gambaran teknologi Nanotube

Penelitian melalui mikroskop mendapati pedang-pedang Damascus ini memiliki seperti  lapisan kaca dipermukaannya. Boleh dikatakan para ilmuwan muslim di timur tengah telah mencapai teknologi  Nano semenjak seribu tahun yg lalu. Beberapa ahli metalurgi moden mengaku berhasil membuat besi  yg sangat mirip dengan besi Damascus , namun masih belum menyamai 100%.

 Corak yang terdapat pada pedang Damascus

John Verhouven dari Universiti Iowa telah menemui bahawa hanya besi  jenis tertentu digunakan dalam pembuatan pedang Damascus. Terdapat juga eleme – elemen  lain seperti vanadium, yang akan menghasilkan sudut yang tepat.

Profesor orang putih pun kagum dengan pedang Damascus.

Pada tahun 2006, kehebatan pedang Damascus telah dibongkar oleh Profesor Dr. Peter Paufler dan pasukan penyelidiknya. Mereka menemui tiub karbon nano di dalam pedang yang digunakan oleh pahlawan Islam ini. Tiub karbon nano inilah yang menjadikan pedang –pedang pahlawan Islam ini sangat istimewa…tajam dan mudah lentur. Penemuan ini telah diterbitkan di jounal Scientific Nature pada tahun yang sama.


Menurut Profesor D. Peter Paufler, kunci kepada teknologi nano ini adalah pada teknik pembuatannya dan menggunakan bijih besi dar India yang dipanggil Wootz. Ia mempunyai jumlah peratusan unsure karbon yang tinggi. Apabila dipanaskan sekitar 800 darjah Celcius, campuran besi dan karbon kemudian dimasukkan unsur – unsur seperti Kromium, Mangan, Kobalt  dan lain –lain membuatkannya menjadi pedang yang sempurna.

Teknik pembuatan Pedang Damaskus termasuk salah satu pengetahuan Islam yg hilang. Pedang, tombak dan Pisau Damascus  kini hanya dapat dilihat di pelbagai Muzium di seluruh dunia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan